Gebrüder Weiss a Bohemiakombi, to byla jízda!

Gebrüder Weiss, rakouská firma s nevšední strategií stále roste a my jsme se podívali do jejich skladů! Hned potom jsme pokračovali do BohemiaKombi, kde jsme viděli na vlastní oči celý proces nákládky a vykládky vlaků.

Gebrüder Weiss

V úterý 26. 4. jsme vyrazili na již třetí exkurzi v tomto semestru, tentokrát v rámci vedlejší specializace a místo výuky. Začali jsme ve firmě Gebrüder Weiss, kde jsme si vyslechli zajímavou historii firmy podanou panem Karlem Šindelářem. Dozvěděli jsme se, že místo toho, aby si jako většina takovýchto spedičních firem najímali prostory a pozemky, tak si je rovnou kupují. Stejným způsobem to udělali i v Jenči, kde mají cross dockový sklad a sklad nebezpečných látek, které vozí pod ADR. Pozemek mají velice blízko letiště, takže není problém využít i letecké dopravy. Má to však jeden malý háček. Svůj sklad museli zakopat pod úroveň vrstevnice a to kvůli požadavkům letiště.

Další zajímavostí je, že si nepůjčují, ale všechno se snaží proinvestovat z vlastních peněz. To znamená, že i výstavbu areálu v Brně financovali z průběžného cash flow GW ČR. Kromě investic jezdí i nevšední relace. Jednou z nich je relace ČR-Gruzie, kam jezdí 2x týdně sběrné kamiony z ČR, zpátky jim zatím jezdí jako LTL (Less than TruckLoad). Využívají také konsolidačních kontejnerů, které jsou většinou 40’ a některé z nich i vlastní.

Jejich crosdockovým skladem nás provedl jejich kastelán Petr Blecha, který o něm věděl úplně všechno. Mají zde dva systémy. Systém rychlých a pomalých řidičů a jejich dispečerů. Rychlý řidič je jejich řidič, který má své vlastní skenery zásilek (i s GPS čipem), vlastní vstupní kartu a přijíždí rychlým pruhem velice brzy ráno. Sám si naloží zboží do návěsu a během 60 minut odjíždí z areálu do vzdálených destinací. Jejich atrakční obvod je obsluhován 70 vozidly, takže je to velice rychlé. Pomalí řidiči, jedou pomalou branou, nejsou jejich a při příjezdu dostávají seznam instrukcí a svého dispečera. Většinou si počkají několik hodin než můžou nacouvat k bráně a začít nakládku.

Pan Karel Šindelář věděl, že nás velice zajímá jak to vypadá i uvnitř návěsu a jak funguje celá návěsová souprava. Proto nám domluvil jejich paní řidičku, která nám ukázala vnitřek kamionu, jak fungují měchy a také pár odvážlivců svezla v tahači! Většina z nás tahačem nikdy nejela, takže jsme byli velice překvapení jak se to chová. Neuvěřitelným způsobem to kopalo a poskakovalo, ale paní řidička byla spokojená. Vychvalovala si také to, že nejezdí na močovinu (AdBlue), protože má starší tahač, který nevyhovuje normě EURO VI, ale slouží velice dobře.

GW využívá konceptu bezešvé organizace, to znamená, že se snaží mít na všech pobočkách všechno stejné, od počítačů, přes ještěrky, až po stejné značení uliček. Důvod je prostý, chtějí, aby v případě potřeby mohli zaměstnanci být jenom přesunuti do jiné země a mohli tam pomoci když bude potřeba. To firmě pomáhá být velice flexibilní v případě havarijních stavů, či vážné nemocnosti na nějaké pobočce. Proto mají také zavedený vzdělávací systém, kdy mají zaměstnanci několik školení ročně, aby stále byli na “stejné vlně”.

Bohemiakombi

V areálu ČD-DUSS nás přivítal pan Vladimír Fišer s panem Jaromírem Cabalkou, kteří nás společně prováděli areálem, kde Bohemiakombi provozuje kombinovanou přepravu. I přes ukrutnou zimu jsme byli schopni poslouchat a dozvěděli jsme se například, že úzce spolupracují se společností Kombiverkehr Deutsche Gesellschaft für kombinierten Güterverkehr mbH & CO KG a to protože vlastní 30 % jejich podílu. Plánují proto společně trasy a vlaky, které jedou do Německa a rozkládají tím riziko.

Dříve společnost Bohemiakombi provozovala Ro/La přepravu, ale ta skončila vstupem ČR do EU. Nyní provozují ucelené vlaky s kapsovými vozy, či vozy pro kontejnery s tím, že vždy koupí celou kapacitu vlaku a je jejich na nich zda jej naplní nebo ne. Zdá se však, že se jim daří, jelikož zvládají odeslat 4 ucelené vlaky denně.

Plocha, kde probíhá překládka je dlouhá 350 metřů a je vyrobená z tak pevného povrchu, že by na ni mohlo přistát letadlo. Skládá se ze 70 cm betonu a další 20cm vrstvy  upraveného betonového povrchu. To vše kvůli tomu, že tam celý den jezdí velice těžký překladač, který předchozí asfaltový povrch vymačkal za necelé tři měsíce. Tento překladač využívá speciálních pneumatik. Cena jedné takové pneumatiky je 100-120 tis. Kč, mění je každého půl roku nebo po 2500 strojohodinách.

Za umožnění vstupu do areálů a realizaci celé exkurze děkujeme panu docentovi Radkovi Novákovi, který nám poskytl cenné kontakty na pana Karla Šindeláře (GW) a pana Vladimíra Fišera (Bohemiakombi). Dále děkujeme společnosti O.K. Trans Praha, spol. s r.o., která nám zprostředkovala autobusovou přepravu s výborným panem řidičem. Dorazili jsme díky němu všude na minutu přesně.

Pavel Cizner, 2016-04-26

Událost byla sponzorována Českou spořitelnou, a.s., která nám poskytla finanční prostředky a tím pádem zaplatila i naše cesty. Děkujeme!

Ceska-sporitelna-Logo

Posted in Nezařazené

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

1 × one =