Exkurze – Řízení letového provozu

V rámci vedlejší specializace Logistika jsme se zúčastnili exkurze ve dvou areálech. Nejprve jsme navštívili Czech Aviation training centre (CATC) a následně i školu řízení letového provozu (CANI).

Czech Aviation center poskytuje oficiální certifikované tréninky pro piloty a letušky. Hlavním partnerem je smart wings. Služby jsou poskytovány i zahraničním subjektům (např. pro: Malajsii, Nepál, USA).

V prostorech Czech Avation training centre jsme měli možnost vidět řadu školících simulátorů. Nejprve jsme navštívili školící prostor pro letušky v maketě skutečného letadla. Zde nám školitelé představili náplň práce každého stevarda. Dozvěděli jsme se o vysokých nárocích, které jsou kladeny na stevardy. Byli jsme značně zaskočení množstvím kurzů, které musí stevard absolvovat a co vše musí zvládat. Jedná se o znalost základů první pomoci, hasičský kurz, psychologický výcvik a základy sebeobrany. Velmi zajímavé také bylo dozvědět se, že letouny jsou v případě požáru certifikovány na 180 vteřin, které musí trup letadla vydržet. Stevardi potom mají 90 vteřin na to, aby dostali všechny lidi na palubě bezpečně ven, a to i v případě, kdy je možné použít pouze polovinu východů z letadla.

Dále jsme viděli jednotlivé simulátory pro piloty, které si můžete prohlédnou na následujících fotografiích. Do simulátorů jsou nahrány situace od testovacích pilotů a také z leteckých nehod, tak aby si mohli tito situace piloti natrénovat.

V zasedací místnosti jsme poté probírali rozdíly dvou hlavních výrobců letounů. Airbus se dnes snaží o velkou automatizaci. Boeing proti tomu upřednostňuje „starou školu“. Strategie Airbusů je velmi pokroková, ale zároveň nákladná, což ovlivňuje jejich schopnost udržení se na trhu.

Poté jsme se již přesunuli do školy řízení leteckého provozu. Nejprve jsme se rozdělili na tři skupiny a postupně jsme navštívili tři simulátory pro studenty ucházející se o místo u ŘLP. Nejzajímavějším simulátorem byla kopie skutečné věže na letišti Václava Havla – tady jsme se mohli podívat na obrazovky simulující reálný provoz na letišti a také na jednotlivá stanoviště dispečerů letového provozu.

Na navazují přednášce v CANI jsme se dozvěděli o různých iniciativách, které probíhají v Evropě. Jedná se snahu lepšího využití letového prostoru a spojení informačních oblastí.

Exkurze bychom rozhodně ohodnotili jako informativní, obsáhlou a zajímavou. Moc děkujeme personálu CANI a CATC za poskytnuté informace zodpovězení všech našich dotazů.