V kontejneru a mezi nimi – METRANS nám to ukázal pěkně zblízka

V úterý 3. dubna jsme se v rámci předmětu Mezinárodní přeprava a zasílatelství účastnili exkurze v Praze-Uhříněvsi ve společnosti METRANS.

Ihned po příjezdu nás čekalo občerstvení a po něm prezentace o firmě. Celou dobu se nám věnoval pan Tomáš Platil, který nám v rámci prezentace představil nejen základní informace o pražském terminálu, který byl uveden do provozu v roce 1991 a jeho kapacita je více než 25 000 TEU (z toho kapacita pro prázdné kontejnery 10 000 TEU; 1 TEU = 1 dvacetistopý kontejner), ale také o ostatních faktech týkajících se této společnosti, jejíž další kontejnerové terminály se kromě Prahy nacházejí např. v České Třebové, Dunajské Stredě, Plzni či Košicích. Společnost vlastní mj. také 2500 železničních vozů a 45 elektrických a 9 dieselových lokomotiv, pomocí nichž realizuje přepravy (především) kontejnerů např. z Prahy do Hamburgu, Rotterdamu, Duisburgu, Salzburgu, Budapešti a také v mnohých dalších relacích.

Po prezentaci na nás už čekal autobus, který nás zavezl do samotného kontejnerového terminálu. Naše první zastávka byla u dvou dvacetistopých kontejnerů – na prvním, který byl uzavřený, nám pan Platil ukázal, kde na kontejneru dochází k zaplombování (plomba je vždy na levé tyči pravých dveří), dále nám také vysvětlil, k čemu slouží tzv. CSC štítek – lze říci, že se jedná o „občanský průkaz“ každého kontejneru, na kterém jsou uvedené informace, které jsou důležité především v námořní dopravě. Druhý kontejner, který byl otevřený, jsme si měli možnost prohlédnout zevnitř – zjistili jsme, jak lze daný náklad v kontejneru upevnit, resp. zajistit jej proti nechtěnému pohybu. Zároveň (když jsme byli v kontejneru a zavřela se za námi kontejnerová vrata) jsme zjistili, že v takovém kontejneru dokáže být opravdu tma. 😀

Po této praktické ukázce jsme pokračovali další prohlídkou terminálu – kromě mnoha různých druhů kontejnerů (lišících se nejen velikostí, ale také druhem nákladu, pro který jsou určeny) jsme měli možnost vidět i jednotlivé železniční vozy a také návěsové soupravy určené právě pro přepravu kontejnerů. Dále jsme měli možnost vidět, jaké prostředky jsou používány pro manipulaci s kontejnery, a také jak tyto manipulační prostředky (portálové jeřáby, čelní a boční překladače kontejnerů) v praxi fungují a jakou musejí mít nosnost – ono vidět před sebou „levitovat“ čtyřicetistopý kontejner, to se také nestává každý den J. Po dokončení okruhu jsme autobusem dojeli zpět k vjezdu do terminálu, kde jsme se podívali na to, jak probíhá vstupní kontrola kontejnerů, a poté už naše exkurze v kontejnerovém terminálu společnosti METRANS skončila.

Chtěli bychom poděkovat společnosti METRANS nejen za výbornou organizaci naší exkurze a za výborné občerstvení, ale především za možnost podívat se na vlastní oči na to, jak celý kontejnerový terminál funguje v praxi – ostatně jednou sám vidět je lepší než stokrát slyšet, což v tomto případě platí na 110 %. 🙂