Logistika v MotoGP s Jakubem Kornfeilem

MotoGP je nejstarší motocyklový šampionát na světě. Jezdí se na motocyklových prototypech a pro jednodušší představu bývá přirovnáván k automobilové soutěži vozů F1. Šampionát má celkem 19 zastávek v 16 zemích na 4 kontinentech. Sledovanost MotoGP každoročně roste a dle nejnovějších statistik je srovnatelná s Formulí 1. Zásahu na sociálních sítích pak MotoGP jasně vévodí ve srovnání napříč různými sériemi v motorsportu.

Pohyb šampionátu a jeho zázemí po celém světě vyžaduje také logistickou přesnost, bezchybné a efektivní plánování. My vám přinášíme exkluzivní pohled v číslech na to, jak celý kolotoč cestuje a kolik nákladu vypravuje na závody promotér šampionátu – společnost Dorna Sports, S.L.

 

 

CO VŠECHNO TÝMY PŘEPRAVUJÍ

V přepravovaných celcích je rozdíl, jedná-li se o závody v Evropě nebo mimo ni. Pokud jde o technické vybavení týmů, tam se přepravují samotné motocykly a náhradní díly na ně, nářadí, elektronika. Žádný tým se neobejde bez kompletního zázemí svých boxů, které obnáší stoly, ponky, držáky na pneumatiky, tanky paliva apod. Každý jezdec pak přepravuje své vybavení a všechny prvky, aby byl zajištěn komfort po celou dobu závodního víkendu. V Evropě logistiku obstarávají technické kamiony, v případě zámoří to ale není možné. Nesmíme zapomenout ani na personál. Celkem týmy, promotér a permanentní držitelů novinářských akreditací obnáší zhruba 2000 lidí.

Další část tzv. paddocku MotoGP tvoří hospitality unit. Jsou to stany/stanice/pojízdné domy, které týmům zabezpečují stravování, odpočinkové zóny a slouží jako místo pro setkávání se sponzory, partnery a médii. Evropské velké ceny tedy není problém obsloužit kamiony a mobilními jednotkami, v případě zámoří to ale není možné.

CO VŠECHNO PŘEPRAVUJE PROMOTÉR

Promotér šampionátu přepravuje veškeré dekorace, které zdobí závodní dráhu. Jedná se o reklamní plochy, které si firmy kupují v rámci propagace podél závodní tratě. Dále jde o všechny materiály, které slouží k identifikaci paddock pasů, rozdělení paddocku, hospitality unit promotéra, kanceláře promotéra, VIP lounge, velkoplošných obrazovek, a dalšího zabezpečení, aby si MotoGP zachovalo jeho prémiovou image.

ČÍSLA

NEJKRATŠÍ VZDÁLENOST MEZI DVĚMA ZÁVODY

180 km; Barcelona – Aragon.

Španělsko hostí v šampionátu MotoGP celkem 4 velké ceny. Jezdci závodí v Jerezu, Barceloně, Aragonu a Valencii. Nejkratší vzdálenost mezi okruhy v kalendáři je 180 km dlouhý distanc mezi Barcelonou a Aragonem. Tyto závody však v kalendáři leží s velkým časovým odstupem, takže tato hodnota je spíše teoretická.

 

LETECKÁ PŘEPRAVA NA ZÁMOŘSKÉ ZÁVODY A POČET BOEINGŮ 747 PRO PŘEPRAVU PADDOCKU

4 – tolik plných nákladních letounů vyrazí na každý závod v zámoří. Materiál se přepravuje ve speciální bednách, které smluvní dopravce šampionátu – DHL – dává k dispozici promotérovi.

DOBA STRÁVENÁ NA SILNICI PŘI OBJÍŽDĚNÍ EVROPSKÝCH VELKÝCH CEN

112 hodin, 39 minut, 32 sekund – tolik stráví na cestách kamiony, které převáží vybavení, když objíždí všechny evropské velké ceny. Ty se na území Evropy jedou ve Španělsku, Francii, Itálii, Rakousku, Německu, Holandsku, České republice a Velké Británii.

POČET KAMIONŮ POTŘEBNÝCH NA PŘEPRAVENÍ VYBAVENÍ  

50 – zní to neuvěřitelně, ale Dorna Sports, S.L. na každý závod vypravuje ohromné množství padesáti kamionů.

MNOŽSTVÍ PŘEPRAVENÉHO MATERIÁLU (kg)

360 000 kg – tedy 360 tun materiálu obnáší naložit a vyložit pro jeden závod MotoGP

 

CELKOVÝ POČET PŘEPRAVNÍCH BEDEN, KTERÉ SE NA KAŽDÝ ZÁVOD PŘEPRAVÍ LETOUNY

1000

KOLIK LIDÍ ZAMĚSTNANÝCH PROMOTÉREM PRACUJE NA KAŽDÉM ZÁVODĚ?

300

 

5 MINUT S JAKUBEM KORNFEILEM

Jakub Kornfeil je jediný český zástupce v MotoGP – kategorii Moto3. Po uplynulé Velké ceně Francie se Jakub zapsal do historie. Kromě toho, že startoval z druhého místa na startovní roštu, závod dokončil na šestém místě. A to jen díky kousku, který předvedl. Doslova nevídaná věc byla k vidění v nájezdu do poslední kola. Před Jakubem upadl soupeř a náš jezdec měl jen dvě možnosti. Buď spadnout, nebo motocykl chladnokrevně přeskočit. Motokrosem odkojený Kornfeil neváhal, zkusil zdánlivě nemožnou cestu skokem a to mu nakonec vyšlo. Za to se stal hitem internetu a jeho jméno se mezi fanoušky skloňuje ve všech pádech. Pro Klub Mladých Logistiků exkluzivně promluvil o tom, jak se mu cestuje na závody a prozdradil pár zákulisních informací.

 

Jakube, vnímáš vůbec nějak problém přepravy týmového vybavení z pozice jezdce?

JK#84: „Určitě ano. Vždycky, když se letí do zámoří a balíme věci do beden, sám se toho aktivně účastním. Jednak proto, že každý jezdec si balí své osobní věci jako kombinézy, boty, rukavice, helmy apod. Nebývá to pravidlem, ale já osobně rád pomůžu i s balením ostatních věcí, docela mě to baví.“

Když přepravujete týmové vybavení, stalo se někdy, že by něco přišlo pozdě a byl tím ohrožen start?

JK#84: „Nic takového já nepamatuju. Chodí to tak, že MotoGP má oficiálního partnera na logistiku, to je DHL. Ta vyčleňuje dopravní prostředky jen pro MotoGP a obstarává také celní řízení a všechny formality. Nikdy se nestalo, aspoň co já pamatuju, že by se něco nestihlo. Pro nás to znamená to, že zabalíme bedny, necháme je na okruhu před boxem a na jiném okruhu v jiné části zeměkoule je před boxem zase najdeme. Tým pak uhradí přepravu a je to. Co se týká evropských závodů, tam si vše přepravujeme sami týmovými kamiony.“

Má tvůj tým nachystané nějaké řešení pro zámořské závody, aby byl náklad co nejlépe skladný?

JK#84: „No, s tímto je to složité. Co se týká techniky, nedá se nikde nic ušetřit, protože nesmí být žádným způsobem ohrožené bezchybné fungování týmu. Kde se dá něco ušetřit, a to také děláme, jsou boxové stěny našeho boxu. Na to máme jiný materiál kvůli prostoru a hmotnosti.“

Máš nějaký speciální zážitek spojený s přepravou ať už nákladu nebo personálu během závodů?

JK#84: „Asi nejsilnější zážitek mám z Velké ceny Argentiny. Tam se lítá na letiště jménem Tucumán. Je to takové hodně malé letiště s minimem spojů. Je ale blízko okruhu, takže ho Dorna používá. Jeden rok ale byly v Argentině hrozně vydatné deště a silný vítr, takže se mohlo letět až z Buenos Aires.  Jeli jsme mikrobusy přes argentinský venkov. Na jeden z mikrobusů našeho konvoje zaútočili domorodci a mechanik jednoho MotoGP týmu si odnesl zranění. To je samozřejmě ojedinělá věc, která se stala poprvé a byli jsme ubezpečení, že také naposledy.“

Jakube, nemůžeme to nechat stranou, co Tvůj velkolepý přeskok na Velké ceně Francie?

JK#84: „Celé to vyšlo ze smolného okamžiku. K pádu chybělo fakt velice málo. Němel jsem na výběr, buď to do štěrky poslat rovnou a spadnou nebo se pokusit tu motorku překonat. Přidal jsem plyn a šel do stupaček. Bylo mně jasné, že nesmím ubrat, jinak po dopadu spadnu. Nějakým způsobem (i když hodně bolestivím) jsem to ustál. Za to jsem si pak vysloužil titul nejlepšího fejvu v historii MotoGP. Na sociálních sítích se k tomu vyjadřovala řada hvězd z různých odvětví sportu, takže mě to docela překvapilo. Jen na Facebooku MotoGP si to zobrazilo na 12,5 milionu lidí, což je neskutečné číslo.“

Moc děkujeme za Tvůj čas a přejeme vše jen to nejlepší do dalších závodů a hlavně just in time logistiku, ať je všechno v cajku! 🙂

JK#84: „Já moc děkuju za zájem o náš sport. Došla mně velká spousta žádostí o rozhovory. Ať už sportovní, lifestyle nebo bulvární média. Z akademického prostřední jsem to nečekal, takže děkuji za novou zkušenost.“

 

 

Zdroje: Motul MotoGP Buzz, Jakub Kornfeil, Martin Jančálek