Reportáž z exkurze se studenty z Ohio University

Stejně jako minulý rok jsme v pátek 18. března 2016 vyrazili se studenty z Ohio University na exkurze do Foxconnu, Austromaru a Metransu. Ráno bylo kruté. Sraz jsme měli v 6:15 v hotelu, ale všichni, i když na půl spící, dorazili včas. V autobusu jsme se promíchali s američany a povídali si o tom jak to na jejich škole funguje, či jakým způsobem dělají zpětnou logistiku na kolejích.

V 08:20 jsme dorazili před Foxconn v Pardubicích natěšení na to jak se podíváme do výroby. Na začátku prezentace jsme zjistili, že se žádná výroba konat nebude a nadšení vystřídalo lehké zklamání. V prezentaci firmy nám řekli jakým způsobem funguje jejich skladování a k čemu je. Vysvětlili nám, že Foxconn má v Pardubicích dva sklady. První je rovnou u výroby, kde se výrobky naskládají do krabic i s manuály a následně převezou na kompletaci objednávek v druhém skladu. Nákladní auta mají GPS čipy a celá jejich cesta po Pardubicích je monitorována.

Po vyložení se zboží ve skladu ohřeje cca 1,5-3 dny. Pro evidenci ve skladu používají čárové kódy a velké těžké čtečky do ruky. Celý sklad je založený na intenzivní manuální práci a hledání těch správných krabic. Nejdřív se vždy jede pro tu největší krabici a pak se hledají ty menší. Po chvíli pozorování jsme se shodli na tom, že více automatizace a lepší využití softwaru by jim zefektivnilo procesy. Foxconn však ví proč to tak dělá. Plánují totiž implementaci konceptu Industry 4.0, takže by tento problém měl být brzy vyřešen.

Po rychlém obědě v McDonald’s na cestě do Prahy jsme se v 13:30 potkali s panem Petrem Scukou z Austromaru. Jeho kolega nám udělal krásnou přednášku o tom co Austromar dělá, jakým způsobem a kde všude operuje. Američtí studenti měli mnoho otázek, ale v Austromaru byli připravení! Mimochodem, věděli jste, že v Austromaru se objeví kontejnery od firem z celého světa? Nebo že mezi Austromarem a Metransem je plot přes který si podávají kontejnery?

Sklad-Austromar
Sklad v Austromaru, kde dochází k chystání zboží do kontejnerů, 2016-03-18, Pavel Cizner

Následná prohlídka skladu, který má již určitou historii byla zajímavá. Díky šikovnému programátorovi se jim podařilo implementovat technologii QR kódů a díky tomu můžou skladníci mnohem rychleji číst lokace, palety a balíky, které se chystá do kontejnerů. Měli jsme možnost vidět i jakým způsobem se vyplňuje prázdný prostor v kontejneru. Stačí si tam na ještěrce dovézt kompresor, nafoukat vzduchový pytel a je to. Žádné výstuhy, jen vzduch.

Metrans jsme nemohli navštívit pěšky, ale projeli jsme ho pod vedením pana Petra Lanky autobusem. Viděli jsme jakým způsobem spreadery operují s kontejnery a i další způsoby manipulace. Nezdálo se to, ale ujeli jsme 1,2 kilometru od kanceláří Metransu a ani jsme o tom nevěděli. Všude kolem nás byly stojící a přesouvající se kontejnery. Neuvěřitelný pohled!

Metrans-vyhled
Pohled na areál Metrans, 2016-03-18, Pavel Cizner

Závěrem jsme se přesunuli na VŠE, kde jsme pokračovali prohlídkou nových učeben ve staré budově, přes novou a Rajskou budovu až do Italské budovy, kde jsme si zamknuli věci a odešli do Riegerových sadů za sluníčkem.

Konec celého dne proběhl dvouhodinovým posezením nad dobrým jídlem v Akadamickém Klubu v Italské budově. Zde se k nám přidal pan Marek Vinš z katedry logistiky, který se přidal k diskusi nad logistickými i akademickými tématy.

Pavel Cizner, 2016-03-18

Posted in Nezařazené

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

nineteen − fifteen =